Wednesday, April 14, 2010

Rahsia Rasa Hati - 5

[Monolog Ezairil Irfan]

ElleaNur Eizurra…

Nama yang aku rasakan cukup indah sekali, secantik orangnya. Walaupun zahirnya nampak sedikit kasar, tapi dapat aku rasakan ada kelembutan di dalam hatinya. Sungguh... dulu aku tidak nampak semua itu walau perasaan hatiku sedikit tersentuh tatkala mengetahui dia menyukai diriku di dalam diam. Aku tahu dia berhak untuk menyukai malah menyintai seorang lelaki. Siapa aku untuk menghalang dirinya? Tetapi egoku yang kuat menafikan haknya sebagai seorang wanita. Dan sanggup pula aku mencalarkan harga dirinya di khalayak ramai.

Kejamkah aku?

Namun, itu kisah 5 tahun yang lalu, kisah yang cuba aku padamkan dari ingatan. Tapi mampukah aku memadamkannya dalam lipatan sejarah yang menyentuh hati kecilku. Dapat aku rasakan satu perasaan halus yang menyelinap ke dasar tangkai hatiku tatkala dia mengucapkan terima kasih dengan suara yang lirih sebelum berlalu pergi. Tetapi, perasaan itu aku pendamkan dan aku pamerkan pula dengan kata-kata yang menyakitkan hatinya juga reaksi-reaksi yang membuatkan dia bertambah benci akan diriku.

Gembirakah aku dengan kebencian ElleaNur itu? Ternyata tidak! Sekelumit pun aku tidak gembira.

Dan, aku pun tidak menyangka yang kami akan bertemu kembali disaat aku hampir berjaya menyingkirkan namanya dari hatiku. Semuanya gara-gara mama yang memperkenalkan kami sewaktu kenduri akikah anak Abang Long. Kebetulan pula dia juga bekerja di syarikat papa dan itu yang semakin mendekatkan aku dengan dirinya. Tapi aku tetap dengan egoku seolah-olah tidak tergugat akan kemunculannya di dalam kehidupan seharianku. Sentiasa saja aku pamerkan sunyuman sinis dan melakukan perkara-perkara yang menyakitkan hatinya.

ElleaNur...

Dapat aku rasakan nama itu mempunyai makna dan pengertian yang tersendiri. Walaupun semua orang memanggilnya Eizurra, tapi aku senang sekali dengan panggilan ElleaNur. Lagipun lidah aku ni liat betul nak sebut Eizurra!

Oh ElleaNur, kaulah segalanya untukku. Hanya engkau dihatiku sayang!

::You're My Everything-Santa Esmeralda::

Na na na na ...
You're my everything
The sun that shines above you makes the blue bird sing
The stars that twinkle way up in the sky

Tell me I'm in love, when I kiss your lips
I feel the rolling thunder to my finger tips
And all the while my head in a spin
Deep with in I'm in love

You're my everything and nothing
Really matters but the love you bring
You're my everything
To see you in the morning with those big brown eyes
You're my everything
Forever and the day
I need you close to me
You're my everything
You never have to worry never fear
For I am near when I hold you tight
there's nothing that can harm you in the lonely night
I'll come to you and keep you safe and warm
Yes, so strong my love

You're my everything
I live upon the land and see the sky above
I'll swim within oceans sweet and warm
There's no storm my love


[Monolog ElleaNur]

Kenapa?

Kenapa dia selalu menyakitkan hatiku? Selalu menyusahkan hidupku? Mengganggu ketenteraman hatiku? Mengapa?!

Ezairil Irfan...

Aku jadi lemah akan sebaris nama itu. Tidakkah dia tahu aku ini hanya manusia biasa yang sememangnya dilahirkan dengan perasaan untuk mencintai dan dicintai. Itu fitrah, perasaan luhur yang dikurniakan oleh Illahi pada setiap insan. Aku tidak minta dia membalas cintaku. Tidak sesekali! Cukup hanya aku yang menyintai dia seorang. Cukup hanya aku yang memuja dia dari kejauhan. Cukup hanya aku yang merinduinya di dalam diam. Cukup hanya aku seorang yang merasai perasaan indah itu.

Tapi, cukupkah? Cukupkan ElleaNur?!

Ya cukup! Sedikit waktu dulu aku pasti cukup. Aku rela andai cintaku tidak berbalas. Tapi, hari ini dan di saat ini aku tidak pasti lagi. Dulu memang perasaan itu telah lenyap tetapi tanpa aku sedari ianya datang lagi. Tambahan pula, hampir setiap hari kami pasti akan berjumpa. Sungguh! telah aku cuba menyekat perasaan itu, selalu mempamerkan sikap kasar, perasaan jengkel dan dingin dengannya, tapi hanya aku yang tahu rasa hatiku. Ngilu dihatiku menjadi tanda bercambahnya benih cinta. Degupan jantung menjadi saksi betapa tidak terbendung lagi akan perasaanku ini. Fikiranku menerawang memikirkan dirinya, mataku asyik membayangkan susuk tubuhnya.

Kini, hatiku tidak lagi tenang sekembali menjemputnya dari airport pagi tadi. Seakan terngiang-ngiang ucapan terima kasih dan maaf darinya. Ada lirih di dalam sebaris ucapan lelaki itu dan wajahnya yang keruh sungguh menyentuh hatiku. Ya Allah, apa yang perlu aku lakukan? Aku tak mampu selamanya memendam perasaan yang kian bercambah ini. Sungguh! Aku terseksa dengan pembohongan ini.

Bait-bait lagu Dayangku Intan dari corong radio dihujung bilik menerjah ke kotak fikiranku..

::Semakin hari semakin sayang-Dayangku Intan::

Ku pendamkan hasrat hati yang mencintaimu
Kerna aku takut untuk terus terang
Bimbang aku bimbang jika kau tak sudi
Oh..tentu aku malu
Bagaimana nanti ku harus harungi
Kenyataan..Kenyataan
Harap kasih..harap kasih
Tapi sayang tiada balasan
Kecewa sedih
Setiap hari aku tatap wajahmu
Lidahku kelu dan membeku
Tetapi sinaran sepasang matamu
Buat aku semakin rindu
Semakin sayang
Kepadamu
Kenyataan..Kenyataan
Harap kasih..harap kasih
Tapi sayang tiada balasan

No comments:

Post a Comment