Wednesday, April 7, 2010

Rahsia Rasa Hati - 4

Tengah hari ini, Abang Farris telah berjanji untuk menjemputku untuk makan tengah hari bersamanya. Setelah selesai meeting dengan En. Harris, Irfan dan juga staf-staf dari bahagian Construction, aku bergegas turun ke lobi. Entah apa malang menimpa, aku telah dilanggar 'lari' oleh si senyuman sinis itu. Lelaki itu dengan muka sinisnya berlalu membiarkan aku tercengang-cengang lantas jelingan maut aku lemparkan seraya melangkah menuju ke arah kereta Abang Farris yang sedia menanti. Dan apabila aku menoleh, aku lihat ada sepasang mata yang merenung tajam ke arahku dari sekelompak pekerja Sinar Jaya. Renungan itu terus mengekori kereta abang Farris hingga hilang dari pandanganku.

Sekembali ke pejabat, aku segera menyudahkan proposal yang diberikan oleh Irfan semasa meeting pagi tadi. Sempat jugak fikiran nakalku mengingati Abang Farris. Boleh tahan juga abang sepupuku itu, kalau tak kuat iman boleh tergoda!. Seingatku umur dia lebih kurang 28 tahun, 3 tahun lebih tua dariku dan rasanya sebaya dengan si senyuman sinis itu. Erm... teringat pulak akan kata-kata mamat sinis itu waktu terserempak denganku selepas sekembalinya dari lunch dengan Abang Farris tengahari tadi.

"Hai Cik ElleaNur, baru balik lunch ke?," tanyanya tiba-tiba mengejutkanku yang baru ingin mencapai tombol pintu pejabat.

"Syoknya jumpa buah hati sampai tak sempat nak tengok jam ya," ujarnya lagi. Aku segera melihat jam di tangan. Alamak 2.30pm!

"Err... sorry En. Irfan jalan jammed sikit tadi, tu yang lambat sikit tu," kataku agak gugup.

"Erm ok, so, I want the proposal that I asked you to prepare this morning on my desk at 5pm on the dot!," katanya tegas dan terus berlalu.

"Alamak, matilah aku!," jeritku perlahan.

Dan kerana arahan gilanya itu, aku pulun buat kerja sampai sakit tengkuk dan biji mata nak siapkan proposal. Tadi katanya semasa meeting nak esok pagi. Tup-tup lepas lunch kata nak hari ni pulak. Benci betul aku! Nasib baik kau tu bos aku, kalau Pak Samad driver papa aku, dah lama aku berhentikan dia tau. He..he.. tapi sanggup ke aku nak pecat Pak Samad? Mana boleh, dia kan baik. Tapi yang masalahnya si senyuman sinis ni kejam! Deringan telepon di meja mematikan kata-kata hatiku yang nakal.

"So, dah siap ke belum?," kata suara dihujung talian tanpa sempat aku ucap hello.

"Ada sikit saja lagi En. Irfan, give me 15 minutes, ok?," jawabku. Sekilas mengerling jam di tangan, baru pukul 4.30pm. Aku mencebik geram. Mengada!

"Ok, saya tunggu, tolong cepat sikit," katanya seraya meletakkan ganggang.

Setelah siap aku segera melangkah ke bilik Irfan untuk menyerahkan proposal. Tanpa menunggu lama aku melangkah keluar tapi ditahan olehnya.

"Sudah awak pastikan semuanya lengkap? tiada tersalah ejaan?," tanyanya.

"Ya, sudah, kalau tak puas hati, En. Irfan boleh double check sekali lagi," jawabku perlahan.

"Ok, I'll check it later, lagipun tengah hari esok baru kita kena submit kan?," tuturnya sejurus kemudian. Ada senyuman kecil di hujung bibir lelaki itu yang cuba disembunyikan dari pandanganku.

"What?" terpacul soalan dari bibirku.

Aku dapat rasakan yang pipiku semakin menyerlahkan warnanya. Pasti pemerah pipi aku bertambah pekat warnanya. Hanya sumpah seranah yang memenuhi hatiku disaat melihat dia mempamerkan senyuman sinisnya itu. Ya Allah tabahkan hatiku.

"Tomorrow, I want you to fetch me at 7.30am and drive me to the airport. I have to fly to KK," katanya memberi arahan.

"Eh, En. Irfan, I'm not your driver ok, lagipun Pak…"

"This is an order ElleaNur! Kan saya dah informed awak yang sometimes you have to work on my personal matters. Lagipun Pak Mail cuti dan saya rasa awak saja yang sesuai untuk menggantikan tugasnya," ujarnya lagi.

Dengan perasaan yang mendongkol marah aku melangkah keluar. Dan akhirnya, sepanjang perjalanan pulang aku terusan mengomel tanda ketidakpuasan hatiku terhadap arahan si senyuman sinis yang entah apa-apa itu.

Esoknya, seawal jam 7am aku sudah terpacak di hadapan rumah banglo En. Harris. Dari luar kelihatan Irfan melangkah ke arahku dengan sebuah bagasi kecil. Sepanjang perjalanan aku hanya mendiamkan diri. Sengaja aku memandu dengan laju bagi mempamerkan rasa marahku.

"ElleaNur, jangan drive laju-laju nanti kemalangan. Saya ni belum kahwin lagi tau?," tegur Irfan. Aku mencebikkan bibir seraya menekan pedal minyak menambahkan lagi pecutan.

"ElleaNur!!!," marah irfan. Aku buat muka selamba. Peduli ape aku kau belum kahwin pun.

Sebelum berlalu masuk ke dalam airport sempat dia berpesan supaya berhati-hati memandu dan juga untuk menjemputnya esok jam 9.30am. Aku terpempam. Sakitnya hati aku! Ya Allah dugaan apakah ini?

Esoknya, aku sengaja melengah-lengahkan waktu untuk menjemput Irfan. Sesampai di sana aku lihat dia sedang menanti di ruang menunggu dengan muka yang tegang. Tanpaku jemput dia terus membuka pintu dan mengambil tempat di belakang. Ewah! ini sudah lebih, getus hatiku. Tetiba saja darahku tersirap naik ke kepala.

"En. Irfan, apa you ingat I ni driver? Kuli you? You tak habis-habis nak menyakitkan hati I ya En. Irfan. Cukuplah sekali dulu you menghina dan merendah-rendahkan maruah I! Cukuplah ok?!," tingkahku agak kuat seraya melangkah keluar dan menghempaskan pintu kereta. Fuh, lega sikit hati aku! Aku lihat Irfan terpinga-pinga keluar dari kereta dan melangkah ke arahku.

"Kenapa you biarkan I menunggu lama? Kan I dah cakap kat you pukul 9.30am, look now pukul berapa baru you sampai?," tanyanya marah. 11.30am jawabku dalam hati.

"I ada hal pagi tadi En. Irfan. You tak peduli itu semua bila you suruh I jemput you semalam," ujarku dengan nada yang sama. Sedikit membohongi dirinya.

"Ini pun nasib baik I ni baik hati nak jemput you, tau tak?," ujarku lagi.

Irfan merenung tepat ke dalam anak mataku, mencari kejujuran di situ barangkali. Cepat-cepat aku memandang ke arah lain.

"Dah cepat masuk, let me drive," katanya sambil mengambil tempat pemandu.

Dengan muka yang masih bengang aku mengambil tempat duduk di sebelahnya. Irfan memandu tenang tanpa sebutir bicara sehinggalah sampai ke rumahnya.

"Terima kasih dan maaf kerana menyusahkan you," katanya perlahan.

Irfan melangkah keluar. Sedikitpun dia tidak memandang ke arahku. Aku hanya memandang kosong ke arahnya dan terus memandu pulang. Dan akhirnya seharian aku memerap di dalam bilik. Melayan perasaan, aku sengaja ingin menyakiti hati Irfan tapi akhirnya aku sendiri yang makan hati kerana menyesali perbuatan diri.

"I hate you Irfan! I hate you! I hate you!!!"

1 comment:

  1. best gak jalan cerita ni, saya pun bagaikan dapat ilham dalm menulis novel saya. thanss ya. tapi jangan bimbang kerana saya takkan ciplok idea awak k

    ReplyDelete