Thursday, May 20, 2010

Rahsia rasa Hati - 9

Kini usia pertunangan aku dengan Irfan menjangkau usia 2 bulan dan ianya masih berjaya aku simpan tanpa diketahui oleh rakan-rakan sepejabatku. Hanya Alia seorang temanku yang tahu. Itupun setelah aku menjemputnya di saat-saat akhir kerana aku perlukan seseorang untuk memberi kekuatan untuk menghadapi majlis itu. Aku masih bersikap dingin dengan Irfan. Cincin platinum permata satu masih terdampar di dalam laci meja solekku. Belum ada keinginan untuk memakainya walau sesekali hatiku bagaikan meronta untuk menyarungkannya di jari manisku. Tapi egoku menyekat keinginanku yang satu itu. Rasa sakit hati sewaktu dia memalukan aku 5 tahun lalu masih lagi bersisa.

Sebenarnya, aku mahu mengajar Irfan supaya lebih menghargai perasaan wanita dan bagaimana rasanya jika kasih ditolak walau hakikatnya aku sudah dapat menerima kehadiran dirinya sebagai tunanganku. Sehingga kini aku masih gunakan gelaran Encik dipangkal namanya di hadapan staf-staf yang lain walau telah beberapa kali ditegaskan oleh Irfan. Aku hanya berani meninggalkan gelaran itu di saat berada berdua dengannya. Jika tidak dia pasti tidak akan melayan sebarang pertanyaanku walaupun yang berkaitan dengan kerja. Tidak profesional langsung!

Pagi itu, Abang Farris menawarkan diri untuk menghantarku ke pejabat kerana tayar keretaku pancit sewaktu pulang dari rumah mama semalam. Kebetulan laluan kami sememangnya sama. Sewaktu turun dari kereta aku terpandangkan Irfan di lobi sedang menunggu lif. Dia memandangku dengan muka yang masam. Aku menghampirinya seraya mengucapkan selamat pagi, tetapi tiada balasan dari Irfan.

"Kenapa dia yang hantar you, mana kereta you?," soalnya apabila kami melangkah ke dalam lif. Aku menekan butang 15 dan menoleh kearahnya.

"Pancit," jawabku pendek, tiada mood untuk berbicara lebih lanjut.

"Kenapa tak bagitahu I? kenapa suruh dia yang jemput you?," tanyanya terus.

Aku hanya mendiamkan diri, selamba membelek-belek diri dari cermin di dalam lif itu. Cantik! Hehe perasan! Irfan mencebikkan bibir memandang kearahku.

"Petang nanti balik dengan I, lagipun mama I suruh you datang rumah malam ni. Lagi satu, jangan nak perasan cantik, dah tak ada siapa yang nak dengan you tu!," ujarnya seraya melangkah keluar dari lif.

Peduli apa aku! Tak cantik pun kau nak juga kat aku ni! Getusku geram lalu mengekori Irfan dari belakang menuju ke arah pintu masuk. Malas membantah, petang itu aku pulang dengan Irfan.

"Irfan, you hantar I balik rumah dulu, I nak mandi dan tukar pakaian," ujarku sebaik duduk disebelahnya, tanganku pantas menghidupkan radio dan aircond kereta BMW biru metalic Irfan. Panas! Irfan menghalakan aircond ke arahku.

"Kenapa? Tak selesa?," tanyanya seraya menjeling sekilas kearahku. Aku hanya menganggukkan kepala. Mana mungkin aku berjumpa Pn. Maryam dengan skirt separas lutut begini, getus hatiku.

"Kenapa tak pakai baju kurung? Kan lebih manis sikit," katanya tersenyum kecil.

Semenjak bertunang, senyuman sinisnya hampir lenyap dari pandanganku. Yang ada hanya senyuman manis yang dihiasi lesung pipit kecil di pipi kirinya. Itu yang membuatkan hati dan perasaanku kadangkala berbelah bagi.

"I tak tahu nak pergi rumah you malam ni," terangku jujur. Lagipun aku sudah biasa berpakaian korporat setiap hari isnin. Baju kurung hanya akan aku pakai setiap hari jumaat, itupun kalau tidak kena pergi ke tapak projek. Selebihnya aku selesa berseluar panjang.

Rupa-rupanya malam itu, Pn. Maryam menjemputku untuk mencuba resepi terbarunya yang dipelajari dari mama, mee rebus Johor.

"Macamana rasanya Eizurra? Sama tak dengan yang mama kamu masak?," tanyanya tidak sabar untuk tahu hasil masakannya.

Aku mengangguk walaupun rasanya 'kurang' sedikit dari masakan mama. Namun untuk menjaga hatinya aku rasa patut untuk berbuat demikian. Irfan memandangku sambil mengenyitkan mata dan tersenyum kecil. Aku hanya mengerutkan kening dan mencebikan bibir. Selesai menjamu selera aku mencuci pinggan di singki sambil melayan perasaan. Tiba-tiba pinggangku dipeluk dari belakang, aku terjerit kecil.

"Hei, I lah," ujar Irfan perlahan.

"Irfan! Behave yourself ok? Jangan nak mengada-ngada, I tak suka!," bentakku kuat.

"Siapa suruh Farris hantar you pergi kerja hari ini? I geram tau tak?," katanya seraya mengeratkan pelukan di pinggangku.

"I punya sukalah nak suruh siapa pun hantar I," ujarku sambil cuba melepaskan diri dari Irfan yang mula mendekatkan mukanya diwajahku. Tiba-tiba sebuah ciuman hinggap di pipi kananku lantas aku berpaling dan sebuah lagi kucupan di pipi kiriku.

"Irfan..you ni dah melampau tau tak!," jeritku agak kuat dengan muka yang merona merah, terkejut dengan tindakkan berani Irfan.

"So, jangan berani you keluar dengan Farris atau lelaki lain tanpa keizinan dari I. Ingat you're my fiance!," katanya memberi arahan.

"You tiada hak untuk melarang I berkawan dengan siapa-siapa pun yang I suka!," tingkahku memandang tajam ke wajah Irfan.

"Read my lips, I TUNANG YOU, jangan sesekali cabar kelelakian I ElleaNur!," ujarnya dengan wajah tegang lantas berlalu keluar ke ruang tamu.

Eleh baru tunang, bukan laki akupun, getus hatiku lantas meneruskan kerja mencuci pinggan yang tergendala sebentar tadi. Erm...syok pulak kena peluk cium, getus hatiku nakal.

Semasa perjalanan balik aku meminta Irfan untuk membantuku menukar tayar keretaku yang pancit tetapi dia hanya mendiamkan diri tanpa sebarang persetujuan.

"Irfan... boleh tak tolong i ni?," ulangku sekali lagi. Seminit... dua minit... Irfan masih lagi membisu.

"Tak mengapalah mungkin Abang Farris boleh membantu I," kataku perlahan, sengaja memancing reaksi dari Irfan. Irfan segera memberhentikan keretanya di bahu jalan dan memandangku tajam dengan wajah yang mula merona merah. Mungkin marah dan tersinggung dengan kata-kataku tadi.

"Apa you ingat I tak boleh tolong you? kenapa mesti you menyakitkan hati I ElleaNur... atau you masih tak boleh menerima I lagi, masih berdendam dengan I lagi... hmmm?," soalnya dengan keluhan yang panjang.

Aku tunduk membisu lantas melarikan pandangan dari wajah Irfan yang tegang menahan kemarahan. Setelah keadaan agak reda dia meneruskan perjalanan. Hanya kedengaran bunyi radio yang perlahan mengiring perjalanan ke rumahku.

"Esok pagi I jemput you. Kereta you, esok petang I arrangekan mekanik untuk baikinya," tutur Irfan tanpa sedikit pun memandang ke wajahku. Dia segera berlalu pulang, membiarkan aku dengan perasaan bersalah yang bersarang di dalam hati.

No comments:

Post a Comment