Thursday, May 13, 2010

Rahsia Rasa Hati - 8

Minggu depan mama menyuruhku mengambil cuti selama seminggu. Ada hal penting yang memerlukan kehadiran diriku katanya. Malas bertanya lanjut aku segera mengisi borang cuti dan meletakkannya di atas meja Irfan. Selepas lunch, Irfan memanggilku berjumpa dengannya. Ini mesti pasal permohonan cuti aku, minta-mintalah diluluskan, doaku sambil melangkah ke pejabatnya.

"Buat apa awak apply cuti lama-lama ni ElleaNur? nak kahwin ke?," soal Irfan serius dengan seulas senyuman sinisnya.

Seketika hatiku berdegup kencang. Mungkinkah mama? Terngiang-ngiang kata-kata mama dan papa padaku sebelum ini. Ah mustahil! Tidak akan ada sebarang majlis tanpa persetujuan dariku.

"Family problem En. Irfan," jawabku memberi alasan pendek.

Aku pun tak pasti apa masalah keluargaku sehingga mama beriya-iya sungguh menyuruh aku mengambil cuti begitu panjang. Ingin bercutikah? Menurut mama penting, bercuti penting sangat kah? Percutian keluarga barangkali. Fikirku sambil mengerutkan kening.

"Problem apa?," soalnya ingin tahu.

"Saya pun tak pasti En. Irfan," jawabku perlahan. Kalau aku tahu pun tak adanya aku nak bagi tahu kau, getusku hatiku nakal.

"So, approved ke tak ni En. Irfan?" soalku tak sabar.

"Ok saya luluskan, tapi jangan lupa jalan pulang pulak nanti ya!," katanya sedikit tegas. Mestilah aku luluskan, family problem awak tu ada kaitan dengan saya!

"Okay thanks, saya keluar dulu ya En. Irfan?",

Irfan menuruti langkah ElleaNur dengan matanya. Tapi betul ke yang dia tak tahu langsung pasal problem tu? Erm... kalau betullah habislah aku nanti. Irfan termagu sendirian memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang bakal dia lalui selepas ini. ElleaNur...ElleaNur...aku sanggup rintangi apa saja halangan untukmu sayang!

"What mama???,"

Aku tersandar lemah di sofa. Seakan bergegar otakku saat mendengar perkhabaran dari mama setibanya aku di rumah petang itu. Patutlah hatiku berdegup hebat sewaktu Irfan mempersoalkan tentang permohonan cutiku semalam. Mungkinkah Irfan dapat merasakan apa yang aku rasakan saat ini? Ah mama!

"Kenapa mama tak minta persetujuan ElleaNur dulu? Mama ni memang tau!", rungutku marah.

Mama ni memang sengaja mendera aku! Suka-suka dia saja pergi terima pinangan dari kawan lamanya. Dan lebih malang lagi majlis pertunangan akan diadakan dalam minggu ini juga. Aku tak bersedia mama! Jeritku di dalam hati. Ingin membantah, semua persiapan telah diatur. Barang hantaran sudah digubah, catering telah ditempah, pada kaum keluarga telah dihebah, aku yang parah! Bagi menunjukkan rasa marah aku memberontak didalam diam. Seharian aku berkurung di dalam bilik menangisi nasib diri. Puas mama dan papa memujuk namun semuanya aku tak layan, perut yang lapar aku tahan.

Tapi keesokan paginya aku redha akan apa yang telah tersurat oleh Tuhan. Itupun setelah semalaman aku befikir dan memujuk diriku supaya menerima pertunangan ini dengan redha. Siapakah gerangan jejaka malang itu pun aku tak ambil pusing asalkan mama dan papa gembira. Itu sudah memadai bagi diriku yang kerdil ini, membalas budi mereka yang telah membesarkan aku dengan penuh kasih sayang sejak aku dilahirkan ke dunia ini.

Tapi, bagaimana dengan Irfan? Ah, aku bukan siapa-siapa pada sekeping hati milik lelaki itu. ElleaNur lupakan dia!

Majlis pertunanganku berlangsung dengan suasana yang agak meriah memandangkan aku anak tunggal mama dan papa. Majlis sarung cincin akan dilakukan sekitar pukul 3.30pm. Selepas zuhur aku telah didandan ringkas oleh Mak Andam yang dipanggil oleh mama. Kiranya semua persiapan diriku dari memilih baju dan hantaran ditentukan oleh mama setelah aku menolak untuk melibatkan diri. Cukuplah sekadar aku meminjamkan jari manisku yang runcing ini , kataku pada mama semasa memberi persetujuanku semalam.

Wakil dari pihak lelaki telah sampai dan kini tiba saat untuk menyarungkan cincin, tanda aku telah menjadi milik seseorang. Disaat aku mendongak menantap wajah perempuan separuh umur yang ingin menyarungkan cincin dijari manisku, lidahku kelu, otakku membeku. Dapat aku rasakan mukaku mula merona merah menahan getaran perasaan geram. Pn. Maryam aku lihat tersenyum manis sambil tunduk mendekati telingaku.

"Terima kasih kerana sudi terima Irfan. Eizurra sungguh cantik hari ini," bisiknya perlahan.

Irfan!!! Jeritku kuat didalam hati…seakan bergegar seluruh isi anggota badanku. Patutlah dia tanpa banyak soal meluluskan cuti aku. Dan mulai hari itu bermulalah hidupku sebagai tunangan orang yang menurut kata mama perlu menjaga batas pergaualan terutamanya dengan lelaki selain dari Irfan. Aku bagaikan tidak sabar untuk kembali ke pejabat kerana ada sesuatu yang perlu aku hamburkan!

Dan hari itu, sejurus Irfan muncul di pejabat, aku segera meredah masuk ke biliknya dengan perasaan membara yang aku pendam beberapa hari. Dia yang agak terperanjat dengan kemunculanku hanya memandang sepi. Mungkin sudah menjangkakan akan reaksi dan tindakkan aku padanya hari ini.

"So, puaslah hati you sekarang En. Irfan!," kataku mula menghamburkan kemarahan. Wajah selamba Irfan aku tenung tajam, bagaikan ingin aku telan hidup-hidup! Tetapi tatapan redup sepasang mata Irfan mematikan segala yang terbuku di hatiku.

"Siapa suruh you pandai-pandai hantar pinangan ke rumah I huh?," tanya ku dengan suara yang tinggi. Biar Irfan tahu, bukan mudah untuk aku menerima dirinya dan pertunangan ini secara mendadak begini. Terasa diri tertipu dengan permainan Irfan.

"Irfan sayang... kenapa you nak marah-marah sangat ni?," ujarnya seraya memandang ke jariku. Aku mencebik, tak ingin aku panggil kau Irfan! Desis hatiku marah.

"Mana cincin tunang kita?," tanyanya mendatar.

"Dekat rumah, simpan dalam peti besi!," jawabku selamba. Dia hanya ketawa kecil.

"Hei sayang juga you kat cincin tu ya. Tak sia-sia I pilih sendiri. Tapi I bagi bukan untuk disimpan Cik ElleaNur sayang…" ujarnya panjang sambil mundar-mandir di belakangku.

"I takkan memakainya selagi tak dapat menerima dan menyayangi you En Irfan... dan kalau perlu kita putuskan saja pertunangan ini," balasku lantas bangun tapi segera tanganku ditarik kasar oleh Irfan. Wajahnya bertukar merah dan matanya merenungku tajam.

"Tolong jangan cabar kesabaran I ElleaNur! You tunang I and I tunang you!," tingkahnya kuat.

"Mulai hari ini, I tak mahu dengar perkataan Encik lagi faham? Okay now you can get out!!," arahnya kuat.

"Err...tangan I En…lepaskan tangan I Irfan!!," jeritku lantang.

Irfan tersandar lemah di kerusinya sejurus ElleaNur melangkah keluar. Seketika dia tertunduk membisu. Irfan benar-benar marah mendengar kata-kata ElleaNur yang ingin memutuskan pertunangan mereka yang baru beberapa saja hari terikat. Dia baru ingin merasai perasaan bahagia menjadi tunangan ElleaNur. Mekar di hatinya masih segar bugar tapi tergamak ElleaNur membuat dia begini.

Sungguh! Pada mulanya Irfan seakan tidak percaya pinangannya akan diterima oleh keluarga ElleaNur. Dia hanya mencuba nasib selepas dipastikan yang kemungkinan dia mempunyai peluang yang cerah untuk berada di hati wanita pujaannya itu. Hatinya yang sarat dengan rasa cinta terhadap ElleaNur bagaikan tidak dapat di tahan-tahan lagi lalu, kedua ibubapanya didesak supaya pergi ke rumah keluarga ElleaNur di Kajang. Dan, secara kebetulan pula, mama ElleaNur, Pn. Raihana merupakan kawan baik mamanya di zaman persekolahan mereka dahulu. Jadi, segala urusannya menjadi bertambah mudah. Segera majlis pertunangan diatur atas permintaan keluarga ElleaNur sendiri.

Tapi, mengapa ElleaNur tidak bersetuju dengan pertunangan ini. Dia membantah didalam diam, dan pagi ini terbukti yang sememangnya ElleaNur tidak bersetuju akan ikatan ini. Walau hatinya sedikit tersentuh dengan tindakkan ElleaNur tadi, Irfan berjanji akan cuba untuk memenangi hati ElleaNur, akan dibajai sekeping hati itu dengan rasa cintanya yang tulus lagi suci. Semoga suatu hari nanti ElleaNur sedar akan perasaannya itu.

No comments:

Post a Comment